Téma » Zaostřeno na „misselling“: „křižáci, gladiátoři“ - případ protinožců…

Zaostřeno na „misselling“: „křižáci, gladiátoři“ - případ protinožců…

2.6.2015, Téma

Zaostřeno na „misselling“: „křižáci, gladiátoři“ - případ protinožců…

Australská společnost Combined Insurance se potýká se skandálem, který vážně ohrožuje firemní pověst pojišťovny. Případ ukazuje, že misselling nelze považovat za české specifikum a že rozumná míra regulace je na místě.  

Pojišťovna Combined Insurance se dostala do hledáčku regulátora, v souvislosti s nekalými praktikami při prodeji pojištění. Brad Bennett se zúčastnil několika jednání na nejvyšší úrovni poté, co agentura Fairfax Media upozornila na svědectví bývalých zaměstnanců o nekalých prodejních praktikách, které jevily znaky systémového pochybení. Fairfax Media odhalila, že zprostředkovatelé, kteří se angažovali v nekalých aktivitách, působí i nadále v Combined Insurance.

Bývalí prodejci si stěžovali na nepřijatelné praktiky, včetně enormního tlaku na prodej a získávání provize. Např. bývalá poradkyně Combined, Alison Moore (viz foto), která ve firmě pracovala v letech 2003-2014 tvrdí, že vedení vědomě podporovalo podvodné žádosti o pojištění a agresivní jednání zprostředkovatelů s cílem maximalizace prodejů a provizí. Lidé z firmy mluvili o prodejní kultuře na steroidech. Prodejci patřili do týmů z příznačnými názvy "křižáci" a "gladiátoři" a soupeřili o bonusy a zahraniční zájezdy.

Ti nejlepší si odnesli ročně včetně bonusů až $250,000. Důvěrné interní dokumenty mají toto potvrzovat. Combined má zhruba 65,000 klientů, kteří si sjednali pojištění úrazu a nemoci a jiné produkty a z nich až neuvěřitelných 60% se pravděpodobně stalo obětí podvodů. Mezi poškozenými jsou důchodci a hendikepovaní občané, kterým se prodávaly pojistky v rozporu s právem.

Na základě těchto podnětů vyzpovídali právníci australské Komise pro cenné papíry a investice (ASIC) desítky bývalých zaměstnanců Combined s cílem zahájení případného soudního řízení proti firmě. Combined zároveň kontaktovala ASIC s cílem prošetření interních stížností a oznámení o porušování předpisů. Reálně hrozí, že firma či její zprostředkovatelé přijdou o licence nebo dostanou vysoké tresty a pokuty. ASIC odmítla dále se k případu vyjadřovat.

Pojďme se podívat, čím se provinili pracovníci Combined. Jejich repertoár prohřešků je vskutku obdivuhodný. K nejhorším případům patří obvinění z falšování či zatajování informací o zdravotním stavu pojištěných osob, jejich příjmu, povolání, datu narození či sociální situaci s cílem maximalizace prodejů a provizí. V konečném důsledku to znamená, že pojistka neměla potenciálně žádnou hodnotu. Smlouvy se mimo jiné uzavíraly na mrtvé duše (tzv. tomb-stoning). Dále docházelo k tzv. "churning" a "twisting"– tj. klasickému „přebouchávání“ či přepojišťování za stejných či horších podmínek, nabídkám produktů v rozporu s potřebami klienta (či bez pojistného zájmu pro klienta) nebo tzv. "overloading", kdy se prodávaly předražené produkty s vysokou mírou nákladovosti.

Společnost ovšem urychleně vydala prohlášení, ve kterém trvá na tom, že podniká právní kroky proti zprostředkovatelům, kteří jsou do nekalých aktivit namočení. Nezapomněla se přitom pochlubit, že její firemní statistiky stížností ze strany klientů jsou ve srovnání s průměrem v odvětví lepší. Mezitím vyzvali právní žalobci advokátní kanceláře Shine Lawyers poškozené zákazníky, aby se na ni obrátili. Jiný právník Andrew Weinmann, z advokátní kanceláře Slater & Gordon k tomu poznamenal, že poznatky "svědčí o zvrácených systémech odměňování pro zprostředkovatele a o tom jak prodejci jdou často přes mrtvoly ve snaze získat obchod za každou cenu".

Jelikož se nejedná o první obdobný skandál, zvažuje tamější federální vláda prosazení rozsáhlých reforem v oblasti distribuce pojišťovacích produktu. Mezi hlavní opatření, jak zkultivovat trh a zamezit nekalým prodejním praktikám, patří omezení zprostředkovatelských provizí pro vybrané druhy pojistek.

Autor: Stanislav Kikoť

Facebook Twitter

Související články

12.02.2015Loupežník Alibaba si brousí zuby na čínský pojistný trh
02.02.2015Revoluční Guevara se na pojištění dívá očima rebela
23.02.2015Jednodenní autopojištění „Chori nori“ dává mladým Japoncům větší šanci řídit auta

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.