Téma » Průzkum: Na zavedení kontrolního hlášení je připravena pouze pětina firem v ČR

Průzkum: Na zavedení kontrolního hlášení je připravena pouze pětina firem v ČR

15.9.2015, Téma, Deloitte

Průzkum: Na zavedení kontrolního hlášení je připravena pouze pětina firem v ČR

Na zavedení povinnosti v kontrolním hlášení vykazovat jednotlivé transakce záznamní evidence k DPH je v současnosti připravena pouze pětina (22 %) velkých firem v ČR. Dvě třetiny (66 %) firem se zároveň shodly, že zavedení kontrolního hlášení bude představovat nárůst administrativy a časovou náročnost. Přípravě na zavedení elektronického výkazu, který budou muset od nového roku plnit všichni plátci DPH, se v blízké době chystá věnovat 45 % firem. Zbývající třetina (33 %) dotázaných respondentů uvedla, že zatím se problematikou kontrolního hlášení vůbec nezabývala. Vyplývá to z průzkumu mezi zástupci firem, který na konci srpna 2015 provedla společnost Deloitte.

„Kontrolní hlášení bude od 1. ledna 2016 pro firmy představovat jednu z nejzásadnějších změn ve způsobu komunikace se správcem daně za poslední roky. Všichni plátci DPH by měly přípravě na zavedení nového elektronického výkazu věnovat velkou pozornost, aby se vyhnuli přísným sankcím ze strany finanční správy. Z  průzkumu nicméně vyplývá, že necelý půl rok před spuštěním kontrolního hlášení mají firmy s implementací velké rezervy,“ uvedl Jaroslav Beneš, senior manažer v daňovém a právním oddělení Deloitte.

deloiette

Průzkum se zároveň zaměřil na to, v jakém stavu je příprava dané firmy na kontrolní hlášení. Na tuto otázku odpovědělo 42 % dotázaných, že přípravou se chystají zabývat, 38 % respondentů právě analyzuje dopad na jejich firmu a 20 % firem již provádí potřebné změny v IT a interních procesech.

6 z 10 firem zatím netuší, jaké měsíční náklady jim se zavedením kontrolního hlášení vzniknou. Pro pětinu (21 %) společností budou měsíční náklady do 20.000 Kč, pro přibližně každou desátou (12 %) budou měsíční náklady v rozmezí 20.000 – 50.000 Kč.

Investici do programu, který pomůže vyplňování kontrolního hlášení, zvažuje 21 % dotázaných respondentů, vlastní řešení vyvíjí třetina (33 %) dotázaných. Na dodavatele účetního systému spoléhá čtvrtina (26 %) firem a na portál finančního úřadu pětina (20 %) společností.

„Dopad zavedení kontrolního hlášení na podnikání vnímají firmy různě. Pro 44 % dotázaných firem bude elektronická komunikace s finanční správou představovat v podnikání potíže, pro čtvrtinu (23 %) firem zavedení kontrolního hlášení se na podnikání vůbec neprojeví a zbývající třetina (34 %) neví,“ doplnil Petr Neuschl, senior manažer v daňovém a právním oddělení společnosti Deloitte.

delotiete 2

Co je kontrolní hlášení?

Od 1. ledna 2016 budou mít všichni plátci DPH povinnost v kontrolním hlášení vykazovat jednotlivé transakce v detailu záznamní evidence k DPH. Správce daně bude mít velmi silný nástroj pro daňovou kontrolu, neboť bude mít v elektronické podobě spoustu informací. Tyto informace bude mít nově vzniklé IT analytické středisko za úkol analyzovat. 

Správce daně tak může například porovnávat trendy, srovnávat data a nalézat odchylky ve výkazech daného plátce oproti obdobným společnostem a identifikovat tak subjekty pro lepší zacílení daňových kontrol.

Vykazování dat v kontrolním hlášení klade vysoké nároky na jejich kvalitu v účetních systémech. Jedná se zejména o DIČ obchodního partnera, evidenční číslo daňového dokladu, datum povinnosti přiznat daň, kód režimu plnění u režimu přenesení daňové povinnosti, atd.

Více o kontrolním hlášení a možnostech přípravy na jeho zavedení lze nalézt na: www.kontrolni-hlaseni-snadno.cz.

Zdroj: Deloitte

Facebook Twitter

Související články

05.06.2015Deloitte pomohl Pojišťovně České spořitelny vyvinout systém pro odhalení pojistných podvodů
07.08.2015Pojišťovna VZP, a. s. patří podle statistik ČAP mezi nejrychleji rostoucí
05.03.2015Statistika ČAP: Neživotní pojištění v minulém roce mírně posílilo
11.02.2015UNIQA: Trendy v oblasti nehod vozidel podle statistik posledních let
22.05.2015Na svoje auta si potrpíme méně než Slováci, ukázal online průzkum pojišťovny AXA
31.07.2015Češi i Slováci posilují své přeshraniční podnikání
30.07.2015České podniky se začínají více zabývat firemní kulturou

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.