Rizika » Společná strategie pojišťoven v boji proti podvodům

Společná strategie pojišťoven v boji proti podvodům

1.3.2011, Rizika, DŠ

Společná strategie pojišťoven v boji proti podvodům

Pojistné podvody dosahují okolo 15% podílu všech pojistných škod. Dá se tomu věřit, ale skutečné číslo nevíme, konstatovala na konferenci SmihNovak Kateřina Lhotská ze společnosti Ness Czech.

Úspěšnost při odhalování podvodů dosahuje jen 10 %. Z toho vyplývá, že celých 90 % pojistných podvodů zůstává neodhalených. V roce 2009 šlo o částku mezi 10 až 15 miliardami korun, dodala Lhotská.

V souvislosti s tím se nabízejí otázky: Dá se věřit patnáctiprocentnímu podílu podvodných škod na celkových škodách? Opravdu roste počet podvodů? A kde je hranice efektivnosti vynaložených nákladů?

"Když uvážíme, že 10% úspěšnost při odhalování podvodů mají ti nejlepší a dál už tohle číslo neroste, znamená to, že pojišťovny jsou už u konce - tedy někde u oné pomyslné zdi? Asi nelze očekávat, že úspěšnost by dosáhla nějakých 30 %," nahlas uvažovala Lhotská a připojila otázku, jak odhalovat "sofistikované" podvody. Tedy takové, které jsou předem připravované.

Kudy z toho ven?

V současné době prakticky neprobíhá systematická prevence pojistných podvodů. Případy se řeší, až když se na ně narazí. Odhalování pojistných podvodů je na útvarech likvidaci a na detektivech.

Sečteno a podtrženo, lze říci, že nejen neprobíhá prevence, ale chytit se podaří jen malé ryby. Navíc se neřeší další téma, kterému by se pojišťovny měly věnovat, a to jsou provizní podvody, připomněla Lhotská.

Boj s podvodem by měl být záležitostí celé pojišťovny. Součástí tohoto souboje "kdo z koho" by měla být předem stanovená strategie a systematická prevence. Víc by se měly postihovat velké ryby, pojišťovny by měly zaměřit i na interní fraud a na nové metody prevence a odhalování podvodu.

Využít znalost klienta

Poznat a porozumět klientovi je absolutně klíčové. "Chování klienta je potřeba analyzovat a pochopit ho, jinak jde o ztrátu času," zdůraznila Lhotská. Je to právě znalost klienta, která může sloužit při prevenci pojistného podvodu.

Chování klienta je potřeba nejen stále sledovat, ale také definovat, co je v tomto případě standardní. Na základě znalosti standardů chování se pak dají identifikovat odchylky od takového chování a výstupy předávat.

Současně s tím je potřeba sledovat vazby klienta, identifikovat ty, které jsou podezřelé a informace opět předat dál.

"Nejdůležitější je konat!", zdůraznila Lhotaská a dodala: "Pokud se zjistí, že klient chtěl pojišťovnu podvést, tak si u něj pojišťovna musí udělat puntík, nebo pojištění ukončit."

Na odhalení podvodu se podílejí všichni

Role se samozřejmě od sebe navzájem liší.

Obchod musí zachytávat podezřelé okolnosti a chování klientů, respektovat jejich "rizikový profil". Motivací může být provize závislá na kvalitě kmene.

Oddělení správy smluv musí zachytávat podezřelé okolnosti (podpisy dokumentů, změněné dokumenty, atd. atd.) Motivací může být odměna za "dobrý tip."

Zapomenout nelze na klientské centrum. Právě to může zachytit podezřelé okolnosti, jako jsou například podivné (neobvyklé) dotazy, i neobvyklý průběh pojistné události. Stejně jako v předcházejícím případě motivovat lze odměnou za konkrétní tip.

Úlohou marketingu a PR pak je zveřejňovat úspěchy (odhalení jak běžných, tak sofistikovaných podvodů), aby to odradilo potenciální pachatele. Je potřeba vytvořit dojem, že "v naší pojišťovně nemáte šanci..."

Důležitá je společná strategie v boji proti podvodům, shrnula Lhotská. Klíčovou úlohu by měla hrát Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s Českou národní bankou.

Zdroj: DŠ

Facebook Twitter

Související články

25.02.2011Měření a řízení procesu likvidace
24.02.2011Digitalizace v pojišťovně Allianz: spisy v elektronické podobě
24.02.2011Dopady kalamit posledních let na pojistný sektor

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.