Pojistné produkty » Vymáhání pohledávek: Základem úspěchu je rychlé jednání a pojištění

Vymáhání pohledávek: Základem úspěchu je rychlé jednání a pojištění

21.4.2016, Pojistné produkty, KUPEG

Vymáhání pohledávek: Základem úspěchu je rychlé jednání a pojištění

Dostali jste se do situace, kdy vám zákazník nezaplatil? V takovém případě přichází na scénu vymáhání pohledávek. Přitom platí obecné pravidlo, že čím dříve, tím lépe, protože rychlé jednání je základem úspěchu. Jaký je obvyklý postup při vymáhání pohledávek, jak se liší vymáhání pohledávek v tuzemsku a zahraničí a co můžete udělat pro to, aby dlužník nakonec zaplatil?

Jen za poslední tři roky se KUPEG podílel na řešení více než tří tisíc škodních událostí v celkové výši téměř 3,5 miliardy korun. Nejvíce případů se přitom řeší u tuzemských dlužníků, ale výjimkou není ani vymáhání pohledávek na druhém konci světa. „Pohledávky vymáháme zásadně ve spolupráci s klientem, ať už případ řešíme sami nebo s pomocí inkasních agentur či právníků. Vnímáme, že jde mnohdy o velmi citlivou záležitost, proto vždy postupujeme tak, abychom nenarušili obchodní vztahy. Zároveň se snažíme, aby vymáhání bylo pro klienta co nejefektivnější a úspěšnost vymáhání co nejvyšší,“ říká Martin Fritz, ředitel oddělení Likvidace a vymáhání KUPEG.

V rámci mimosoudního vymáhání, přitom platí, je že je třeba se s dlužníkem co nejdřív spojit, a to nejen písemně nebo telefonicky, ale úplně nejlépe i osobně,“ dodává Martin Fritz. Úspěšnost mimosoudního vymáhání totiž s postupujícím časem velmi rychle klesá a skutečnost, že se k našim specialistům na vymáhání pohledávek dostane informace o nezaplacené pohledávce mnohdy až tři měsíce po splatnosti, situaci příliš neusnadňuje. Proto pokud chcete mít slušné vyhlídky na úspěch, je vždy důležité jednat co nejdříve. To ostatně dokazují i statistiky, podle nichž se většinu pohledávek podaří vymoci do 180 dnů od nahlášení a s postupujícím se časem se úspěšnost výrazně snižuje.

Pohledávky v zahraničí

Nejčastěji vymáhání pohledávek řešíme jednoznačně v tuzemsku, za poslední tři roky to bylo 1 700 případů v hodnotě přibližně 1,7 miliard korun, ale máme značné zkušenosti i ze zahraničí, zejména z Polska a ze Slovenska a výjimkou nejsou ani mimoevropské země. Celkem máme praxi s vymáháním pohledávek ve více než 100 zemích světa,“ uvádí Martin Fritz. Způsob, přístup či strategie vymáhání pohledávek v zahraničí je přitom od tuzemska a také Slovenska, kde se nejčastěji řeší mimosoudní cestou, často velmi odlišná. Úspěšně vymoci pohledávky v zemích, které jsou stovky a někdy i tisíce kilometrů daleko není jednoduché a bez dokonalé znalosti místního prostředí a zkušeností je jen malá naděje na úspěch.

Dlužníci jsou si oné vzdálenosti a omezených možností, jak mohou být kontaktování a upomínáni velmi dobře vědomi. Proto je ideální vést vymáhání přímo v zemi dlužníka místními lidmi, kteří znají řeč a jsou seznámeni s kulturním a sociálním prostředím dané země, což platí tím více, čím je dlužník vzdálen od věřitele. Z toho důvodu spolupracujeme v zahraničí s lokálními inkasními agenturami, jejichž spolehlivost pravidelně prověřujeme,“ říká Martin Fritz.

Pokud nemáte pojištěné pohledávky, připlatíte si

Spolupráce s inkasními agenturami v zahraničí bývá velmi efektivní, ale věřitel si ji ve většině případů bohužel také zaplatí. Pokud ovšem nespolupracuje s úvěrovou pojišťovnou. „Obecně se dá říci, že našim klientům uhradíme značnou část nákladů na vymáhání, v případě, že u nás mají pohledávku pojištěnou. Tito klienti se na nákladech podílejí jen do výše své spoluúčasti,“ upřesňuje Martin Fritz.  Částka, kterou tak můžete ušetřit, rozhodně není zanedbatelná. Inkasní agentury v zahraničí většinou fungují na principu „success fee“, tedy provize z vymožené částky. Ceník je mnohdy v dvouciferných hodnotách a v regionech jako je Asie (kromě Ruska), Afrika, Blízký Východ či Jižní Amerika není výjimkou, že si agentura vezme až čtvrtinu z vymožené částky.

Naopak v Polsku se cena vymáhání pohledávek prostřednictvím specializovaných inkasních agentur pohybuje většinou v pásmu okolo tří až šesti procent. Některé polské inkasní agentury dokonce nabízejí i 0% sazbu z vymožené částky s tím, že si ponechají vymožené úroky z prodlení a jiné zase za vymožené úroky z prodlení nabízejí sazbu výrazně vyšší. Zatímco u nás se věřitel a s ním i inkasní agentura většinou spokojí s tím, že dlužník zaplatí jistinu dluhu, v Polsku je vymáhání úroků z prodlení i způsobem, jakým si inkasní agentury vydělávají.

Jak je vidět, tlak na cenu vymáhání pohledávek může vést k větší efektivitě systému. Za prvé je po dlužnících aktivně vymáhán úrok z prodlení, protože to vede k větším ziskům pro inkasní agentury, za druhé si dlužníci rozmyslí, jestli je lepší platit včas, či s výrazným zpožděním, kdy jejich úroky z prodlení budou taktéž výrazně růst,“ říká Martin Fritz.

Zdroj: KUPEG

Facebook Twitter

Související články

14.03.2016Jan Kovačič je novým Chief Operating Officerem v KUPEG
14.01.2014Pojišťovnictví v roce 2014: KUPEG
08.06.2009KUPEG: V Praze vzniká centrála úvěrového pojištění

Komentáře

adresář
PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.