Pojistné produkty » Pojištění aut » Nepozornost při parkování stojí téměř za polovinou nehod a toto číslo stále roste, zjistila Allianz

Nepozornost při parkování stojí téměř za polovinou nehod a toto číslo stále roste, zjistila Allianz

7.5.2015, Pojištění aut, Allianz

Nepozornost při parkování stojí téměř za polovinou nehod a toto číslo stále roste, zjistila Allianz

Více než 40 % všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se podle Allianz stane při parkování, ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj, případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem. K naprosté většině těchto havárií pak dochází při couvání a častěji než kdo jiný je způsobují řidiči starší 65 let. Vyplývá to ze studie Allianz centra pro technologie, které ve spolupráci se společností Continental provedlo detailní analýzu 3500 nehod.

Podle expertů Allianz z výzkumného ústavu v Ismaningu u Mnichova dochází v osmi případech z deseti (84 %) k „ťukanci“ na parkovišti během vyjíždění z parkovacího místa, při vjezdu mají řidiči obdobné problémy jen málokdy. „Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách…,“ uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny, která jen za loňský rok eviduje přes 2300 pojistných událostí z parkování.

Zdá se, že rozptýlenou pozornost mají při parkování zejména senioři – statisticky vzato způsobí podle studie o třetinu vyšší počet těchto nehod než řidiči ve věku 25 až 64 let, což odpovídá i zjištěním české pobočky Allianz. Podle statistik Allianz SE pak téměř polovina pojistných událostí vzniklých při parkování zahrnuje havárii se stojícím vozem, a v jednom z pěti případů dva automobily, které do sebe navzájem narazí při couvání.

Ilustrační video

Četnost výskytu nehod při parkování nebo manévrování s vozem se během posledních 10 let zvýšila o více než 30 %. Z pojistných událostí, které evidujeme v rámci povinného ručení, stojí tyto nehody za 44 % havárií, během nichž dojde k poškození vozu,“ uvedl Rüdiger Hackhausen, ředitel likvidace Allianz SE. Přestože při pouhých 4 % těchto nehod dojde k újmě na zdraví, výsledky studie jsou i v tomto ohledu varovné. Zranění to bývají závažná – ze dvou třetin se totiž týkají chodců-seniorů, obzvlášť ohroženou skupinou jsou ale také cyklisté, které může řidič při vyjíždění z parkoviště snadno přehlédnout.

Ne vždy se z parkovacího místa podaří odjet

Za nehodami při parkování však nemusí stát pouze nepozornost řidičů, ačkoli je jedním z důležitých faktorů. Ke vzrůstajícímu nebezpečí v jinak poklidných parkovacích zónách totiž podle studie přispívá i rostoucí velikost aut a zevrubná proměna jejich designu, jež může snižovat bezpečnost při jízdě.

Odborníci upozorňují, že za několik posledních desetiletí se auta značně zvětšila – na rozdíl od parkovacích míst, která zůstávají v mnoha zemích standardizovaná na stejný rozměr jako před lety. Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o 30 % většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design – takový, jež dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách. A paradoxně rovněž parkovací systémy, jež mají řidiče zvukovým signálem upozornit na případnou překážku, můžou někdy spíše způsobit potíže než řidičům pomoci. Ti totiž často nejsou dobře obeznámeni s tím, jak velký prostor jejich systém monitoruje, a tak havárii způsobí v domnění, že se nemají čeho obávat.

Jak ale s úsměvem připomíná Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění, na vyjíždění z parkoviště někdy ani nedojde. Minimálně ve třech případech z posledních několika let totiž klientka Allianz pojišťovny zaparkovala vozidlo, avšak zapomněla kam, a pak je nahlásila jako odcizené. „Bylo to buď na ulici kolem bydliště, kdy objížděla několik bloků, než zaparkovala, nebo na několikaposchoďovém parkovišti v obchodním centru. Auto se pak zcela nepoškozené našlo po několika měsících buď náhodou, když slezl sníh po zimě, nebo někomu překáželo při úklidu, nebo bylo někomu podivné, proč tam tak dlouho stojí. Rekordmanem byl vůz, který se našel po dvou letech – i s nákupem,“ uvádí.

Zdroj: Allianz

Facebook Twitter

Související články

21.04.2015Může být povinné ručení levnější než dálniční známka nebo plná nádrž? V Allianz ano!
07.04.2015Klienti Allianz ušetřili za volání přes 2,5 milionu korun
13.04.2015Josef Lukášek se stal členem představenstva Allianz pojišťovny
01.04.2015Allianz nabízí pojištění „zlomeného srdce“
30.03.2015Germanwings a Allianz může přijít odškodnění z havárie Airbasu A320 až na půl miliardy korun
27.03.2015Kudy raději nejezdit? Allianz Automapa přináší seznam nových rizikových míst pro motoristy
25.03.2015Zřícení letadla společnosi Germanwings, kryje Allianz Global Corporate & Specialty
20.03.2015Novým ředitelem distribuce obchodu v Allianz se stal Petr Hrbáček
05.03.2015Čeho by se měly české firmy bát nejvíce? Allianz Barometr rizik 2015 varuje před přerušením provozu
05.03.2015Novým ředitelem individuálního a leasingového autopojištění Allianz se stal Karel Platl

Komentáře

adresář
PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.