Pojišťovny » Tiskové zprávy » Atradius: Platební morálka zaznamenala obrat k lepšímu

Atradius: Platební morálka zaznamenala obrat k lepšímu

13.10.2010, Tiskové zprávy, Atradius

Atradius: Platební morálka zaznamenala obrat k lepšímu

Podle průzkumu Platební morálka, který zveřejnila pojišťovna Atradius, se v Česku mírně zkrátila průměrná doba zaplacení faktur na 41 dnů (42 v roce 2009). Polovina jich byla zaplacena až po termínu, což prozatím nevedlo ke druhotné platební neschopnosti dodavatelů. V souvislosti s recesí se významně meziročně prodloužila předepsaná doba splatnosti z 33 na 46 dnů.

Průzkum Platební morálka pojišťovny Atradius zaznamenal velký posun v náladě v podnikatelském prostředí oproti loňskému roku, kdy převažovaly obavy z dopadů ekonomického útlumu. Peníze na účet přichází českým firmám v průměru po 41 dnech. Razantně se prodloužila předepsaná doba splatnosti, a to z 33 na 46 dnů, jako důsledek dopadu recese na podnikatelské prostředí. Nejčastěji zmiňovanými důvody pro prodloužení splatnosti jsou „standardní platební podmínky“ nebo „vyjednávací schopnosti zákazníka“.

Podle impulsů pocházejících z trhu je patrné, že české firmy mají nejhorší období za sebou a začíná se jim opětovně dařit. „Přestože i výsledky průzkumu Platební morálka mluví o zlepšení situace, doporučujeme nejvyšší obezřetnost a uvážlivý přístup k úvěrování obchodních partnerů, protože zkušenosti z krize jsou ještě čerstvé,“ říká Markéta Stržínková, ředitelka Atradius pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.



 


Podzim 2009

Podzim 2010

Předepsaná doba splatnosti

33

46

Reálné zaplacení faktur

42

41



Zdroj: Průzkum Platební morálka pojišťovny Atradius (výsledky za ČR)


Tomu nasvědčuje i to, že ačkoliv v průměru přichází peníze před termínem, přesto 49 % všech faktur je uhrazeno se zpožděním. I když podle dvou třetin respondentů dochází ke zpoždění proplacení bez předchozího upozornění, neznamená tato komplikace pro firmy dopad  na finanční stabilitu, ani vznik druhotné platební neschopnosti. V případech, kdy neuhrazené faktury na podnik dopad měly, se v polovině případů (51 %) jednalo o „odkládání vlastních plateb dodavatelům firmy“.

“Trh se začíná po prodělané recesi pomalu zotavovat, o čemž svědčí i množství poptávek po pojištění pohledávek k nově uzavřeným zakázkám. Trend nastal již na začátku roku 2010, zvláště pak v posledních třech měsících dochází k razantnímu zvýšení pojišťovaných objemů. Zájem je jak o pojištění pohledávek tak o služby spojené s vymáháním pohledávek,” dodává Markéta Stržínková. Nejčastěji se mezi zeměmi, kam nově nebo více začínají české podniky dodávat své zboží, objevují Německo, Polsko a Čína. Na tyto země se začínají orientovat nově především větší firmy. Přes 75 % poptávek však pochází od malých a středních firem, které využívají Atradius k prověření a pojištění svých odběratelů.

Atradius

Zdroj: Atradius

Facebook Twitter

Související články

13.10.2010Složitá cesta ke zprůhlednění makléřského obchodu
13.10.2010Katastrofa v Maďarsku vystrašila české hasiče
12.10.2010JOBs: Vedoucí skupiny úpisu pojistných smluv

Komentáře

adresář
PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.