Pojišťovny » Podvody v životním pojištění se nevyplácí ani klientům, ani poradcům

Podvody v životním pojištění se nevyplácí ani klientům, ani poradcům

1.9.2015, Pojišťovny, PČS

Podvody v životním pojištění se nevyplácí ani klientům, ani poradcům

Pojistných podvodů v České republice neustále přibývá. Podle statistik České asociace pojišťoven ale rok od roku stoupá také počet odhalených pojistných podvodů mezi pojišťovnami. Tuto skutečnost může potvrdit i Pojišťovna České spořitelny, která eviduje pojistné podvody v oblasti životního a úrazového pojištění. Pojistný podvod se považuje za něco společensky přijatelného a většina lidí si ani neuvědomuje, že spácháním pojistného podvodu se dopouští trestného činu, za který jim hrozí až 10 let vězení.

Pojišťovna České spořitelny eviduje stovky pokusů o podvod z životního a úrazového pojištění. Podvodného jednání se nedopouštějí jen klienti, ale podílejí se na něm i sami poradci nebo lékaři. „Naše pojišťovna se různými způsoby snaží s podvodníky bojovat a snad se nám to i daří. Důkazem je zatím největší odhalený podvod v životním pojištění v České republice. Ve spolupráci s policií se nám podařilo rozkrýt organizovanou skupinu, která od roku 2010 uplatňovala zejména fiktivní úrazy. V čele skupiny stál poradce jedné z našich zprostředkovatelských společností,“ říká František Mareš, náměstek generálního ředitele Pojišťovny České spořitelny, pod kterého patří oddělení, které stojí za odhalením pojistného podvodu a doplňuje: „Doposud je obviněno 20 osob, a je velice pravděpodobné, že na další obvinění ještě dojde. Celková způsobená škoda je téměř 40 mil. Kč.“

Dobrá rada nad zlato

Dobrému jménu pojišťovnictví v ČR nepřispívá chování některých finančních poradců, kteří za úplatu klientům radí, jak vydělat na pojišťovně. Mezi takovými podvodníky se najdou i tací, kteří věří, že návodným jednáním prokazují klientovi nadstandardní službu. Přitom jde o trestný čin, za který mohou skončit na několik let ve vězení a jako poradci nadobro skončit.    

Na páchání trestné činnosti se podílejí i lékaři, kteří, jak se zjistilo, uměle prodlužují léčbu klienta nebo vytvářejí lékařské zprávy neexistujících poranění. Vykazováním neprovedených výkonů poškozují nejen pojišťovny, ale i veřejné zdravotnictví.

Úspěšnost v odhalení podvodu je vysoká

Pojišťovny mají systémy, které sledují podezřelé okolnosti a vyhodnocují riziko vzniku podvodu. Odhalení pojistného podvodu je tak stále snazší. „Předali jsme policii k prověření na dvě stovky pojistných událostí a naše podezření se jejich následným šetřením potvrdilo. Tímto způsobem se nám podařilo zachytit polovinu podvodných pojistných událostí, u kterých jsme pojistná plnění nevyplatili,“ dále popisuje celou kauzu František Mareš. „Náš systém funguje on-line, kdy je vyhodnocována řada indikátorů, které ukazují na možné podvodné jednání. Pojistné smlouvy a pojistné události dále analyzujeme a prověřujeme, abychom možné podvodné jednání potvrdili nebo vyvrátili,“ dodává.

Pojišťovny při odhalování podvodů spolupracují

Pojišťovny se vzájemně informují o protiprávním jednání v rámci § 129 odst. 6 zákona o pojišťovnictví za účelem odhalování pojistného podvodu. V současnosti Česká asociace pojišťoven realizuje projekt SVIPO pro podporu odhalování a šetření podvodných jednání v oblasti životního a úrazového pojištění.

Odhalený případ Pojišťovny České spořitelny – fakta:

  • V roce 2013 nasadila Pojišťovna České spořitelny (PČS) nový bezpečnostní systém.
  • V září 2013 interní systém PČS zjistil, že u několika smluv životního pojištění došlo k podezřelému jednání.
  • Další šetření ukázalo, že jde o organizovaný pojistný podvod, do kterého je zapojen poradce z Liberce se svojí ženou, několik lékařů z různých nemocnic působících po celé České republice, rehabilitační pracovníci a desítky klientů.
  • PČS neprodleně informovala policii, sesterské společnosti ze skupiny VIG ČR a následně také další pojišťovny.
  • Případ organizovaného podvodu je nyní v rukou policie a následně soudů. Jako organizované skupině každému obviněnému hrozí odnětí svobody až 10 let.
  • Z pojistných událostí, které byly nahlášeny Pojišťovně České spořitelny organizovanou skupinou, se podařilo značnou část zachytit včas a pojistné plnění nebylo vyplaceno.

Pojišťovna České spořitelny

Zdroj: PČS

Facebook Twitter

Související články

19.08.2015Výzkum PČS: Důvod pro změnu pojišťovny? Ušetřit 200 Kč měsíčně
10.06.2015Výzkum PČS: Polovina dětí vůbec nesportuje, přesto je rodiče častěji pojistí na úraz než na nemoc
22.05.2015Pojišťovna roku 2014 v kategorii životní pojištění? PČS a její FLEXI
21.04.2015Výzkum PČS: V nepříznivých životních situacích spoléháme na životní pojištění víc než na partnera
15.04.2015Rozhovor s Petrem Procházkou z PČS: Zpětná vazba od partnerů posouvá FLEXI správným směrem
13.04.2015PČS hlídá kvalitu a nekvalitním zprostředkovatelům uděluje červené karty [Aktualizováno]
05.03.2015Výzkum PČS – Nejsilnější motivy pro sjednání životního pojištění: narození dítěte a vážná událost v

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.