Pojišťovny » Očima České » Nečekejte na pojistnou událost, smlouvám věnujte pozornost dříve

Nečekejte na pojistnou událost, smlouvám věnujte pozornost dříve

28.5.2012, Očima České, Česká pojišťovna

Nečekejte na pojistnou událost, smlouvám věnujte pozornost dříve

Loňský rok přinesl pojišťovnám a jejich klientům těžké zkoušky v podobě čtyř výrazných živelních kalamit. Škody se projevily zvláště na majetku občanů. Jak rychle přírodní živly zasáhly, tak rychle odešly. S vrácením věcí do normálu to ale bývá složitější. Jen Česká pojišťovna řešila 55 tisíc pojistných událostí za více než 2,3 miliardy korun. Jejího ředitele Úseku produktového managementu občanského pojištění ČP, Petra Svobody, jsme se v rámci rubriky „Očima České“ zeptali, co loňské zkušenosti s přírodou utrženou ze řetězu odkryly v souvislosti s pojištěním majetku?


Chování přírody a počasí se stává čím dál méně předvídatelným. Mimořádnost, s jakou jsou následně lidé konfrontováni průvodními jevy živelních pohrom, začíná být enormní. Loňský rok zanechal jen ve statistikách České pojišťovny škody z tíhy sněhu (více než 24 tisíc případů), hned dvakrát majetek lidem značně poškodily záplavy a povodně (více než 18 tisíc škod) a co do výše škod nejvyšší kalamitu zavinilo krupobití a vichřice – konkrétně šlo o 12 tisíc pojistných událostí.


Spojuje tyto kalamity z pohledu pojišťovny něco konkrétního?

Většinou šlo o případy, kdy živly zaútočily velmi rychle, mnohdy neočekávaně a na řadě míst se například objevila voda v místech, kde si ji starousedlíci desítky let nepamatují. S nadsázkou, která ale není daleko od pravdy, můžeme říci, že mít dům na kopci nemusí už nutně znamenat bezpečí před velkou vodou. Pojištění a především jeho správné nastavení hraje důležitou roli v tom, jak se s případnými škodami na majetku vyrovnat co nejlépe.


Odhalily škody způsobené přírodními živly chyby, kterých se lidé při pojištění svých domů a bytů dopouštějí?

Nedá se říct, že by lidé v pojištění svého majetku vyloženě chybovali. Spíš jsou mnohdy překvapení, co všechno jejich smlouva ošetřuje, nebo naopak. Ukazuje se, že pozornost a péče, kterou lidé věnují svým smlouvám, není zdaleka dostatečná. Přitom nejde o složité záležitosti – důležité je zamyslet se nad šíří pojištěných rizik a správně zvolit pojistnou částku s ohledem na aktuální vybavení domácnosti či hodnotu stavby. Znamená to tedy nastavit si takovou částku, která v případě škody zajistí obnovení do původního stavu. Smlouva, která roky nebyla aktualizovaná, rozhodně nemůže dobře posloužit a už vůbec nemusí splňovat představy klienta.


Pojistná ochrana proti živlům tedy představuje základní součást pojištění majetku?

Jde přesně o oblast, které by se zcela určitě měla věnovat zvláštní péče. U majetkového pojištění České pojišťovny je rozsah zahrnutých živelních rizik skutečně široký – automaticky jsou v něm zahrnuty povodně, záplavy, vichřice a krupobití, také požár, výbuch, přímý úder blesku, ale také další rizika jako jsou pády stromů, škody způsobené tíhou sněhu nebo námrazy. Pak jsou tu samozřejmě ještě připojištění jako pojištění přepětí nebo pojištění skel.

Dobře zvolený rozsah pojištění a pojistná částka zkrátka představují společně jakýsi široký a silný „štít“, který při řádění živlů přináší potřebnou jistotu, že se věci vrátí do pořádku.


Zmínil jste také pravidelnou revizi smluv, na kterou mnozí zapomínají. Kde mohou vznikat problémy?

Jsou to zvláště povodně a záplavy, které dokáží nemilosrdně odhalit, jak máte nastavené majetkové pojištění. Jednotlivé povodňové zóny, které jsou zaneseny v povodňových mapách pojišťoven, mají mnohdy sjednány automatické limity pojistného plnění.

Zatímco v první – nejméně rizikové zóně tento limit nebývá, ve druhé a třetí to je obvykle v základní variantě 50 000 korun. Tato částka však na krytí škod, které v takovém pásmu voda může způsobit, rozhodně nestačí. Přitom navýšit tento limit nutně neznamená vydat zásadně více na ceně pojištění.


Co tedy konkrétně doporučujete?

Ideální je alespoň každý druhý rok otevřít svoji pojistnou smlouvu a znovu se zamyslet nad částkou, na níž máte dům, byt nebo jejich vybavení pojištěný.

Podle našich opakovaných zkušeností lidé zapomínají, že při každé změně vlastníka nemovitosti aktuální smlouva zaniká. A je potřeba uzavřít smlouvu novou. To platí i pro přepis mezi rodinnými příslušníky, třeba z otce na syna. Nový majitel musí tedy uzavřít smlouvu novou. I to je ideální příležitost pro zamyšlení se nad tím, co a jak pojistit. V neposlední řadě by se lidé měli při sjednávání pojištění ptát na vše, co jim není jasné.


Česká pojišťovna

Zdroj: Česká pojišťovna

Facebook Twitter

Související články

21.05.2012Fleetové pojištění přináší především nadstandardní servis
24.04.2012Nová rubrika "Očima České" !
12.04.2012V povinném ručení rozhodují kvalitní a užitečné služby

Komentáře

Pojištění budov (jijina, 31.5.2012, 22:27)
Pojištění budov mám sjednáno už delší dobu a asi by bylo potřeba smlouvu obnovit.
Neváhejte (piccololibor, 1.6.2012, 11:46)
Dobrý den, pokud je to jak píšete, určitě neváhejte a své smlouvy aktualizujte. Nikdy nevíte co se může stát a ušetříte si spoustu nepřijemností při případném pojistném plnění.
Libor, Česká pojišťovna
adresář
PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.