Přihlášení






Registrace
Zapomenuté heslo
Partneři oPojištění.cz

 

AIG_2015

 

Kooperativa_2016

logo_PVZP

 

HDI_logo

hvp_jpg

Pojišťovací makléři » Vývoj postavení makléře vůči pojišťovně za poslední dekádu.

Vývoj postavení makléře vůči pojišťovně za poslední dekádu.


Vývoj postavení makléře vůči pojišťovně za poslední dekádu.

V současné době je makléř rovnocenným partnerem pro pojišťovnu, který ji přináší významné objemy zprostředkovaného pojistného. Mnohdy se podílí i na inovaci a tvorbě nových pojistných produktů, které si současný pojistný trh vyžaduje. Jeho vyjednávací pozice se tak v průběhu uplynulých let neustále zlepšuje.

V uplynulé dekádě prodělal a nadále i prodělává pojistných trh dynamický vývoj. Odrážejí se v něm nejen velké přírodní katastrofy, které mají vliv na zajistné sazby a následně pak na sazby pojistného, ale i ekonomický vývoj společnosti. Finanční krize, uměle nafouklá všemi médii, měla negativní dopad nejen na ekonomiku, ale i na pojistný trh. Firmy měly obavy z vývoje, brzdily či úplně omezily výdaje na rozvoj a investice. Tato situace se následně promítla i do pojistného trhu, především pak do oblasti makléřů průmyslového pojištění, jejichž prioritou je právě pojištění firemních rizik. V návaznosti na tyto aspekty se za posledních deset let změnila i vyjednávací pozice makléře vůči pojišťovnám.

U většiny pojišťoven na českém trhu můžeme sledovat trend, kdy externí síť (makléři) neustále navyšují podíl předepsaného pojistného vůči interní síti pojišťoven. Některé pojišťovny ani interní distribuční síť nemají a plně se spoléhají na externí spolupráci s makléři. Tento trend sebou samozřejmě přináší významné zlepšení vyjednávací pozice makléře. V minulosti nebylo neobvyklým jevem, upřednostňování interní sítě pojišťovny a mnohdy zaměstnanec pojišťovny, vybaven nadstandardní slevou, "vyrazil" získat klienta poptaného makléřem tzv. "napřímo." Tento nepříjemný jev z našeho trhu naštěstí postupně vymizel a vyjednávání probíhá vesměs v korektní rovině.

Makléři se postupem doby stali rovnocenným partnerem pojišťoven, přinášející jim nemalé objemy zprostředkovaného pojistného a takto je k nim ze strany pojišťoven i přistupováno. Dá se říci, že za posledních deset let se pozice makléře významně zlepšila a pojišťovny i nadále tento distribuční kanál podporují. V návaznosti na zmíněný vývoj došlo i k pozitivnímu vývoji provizní politiky tj. odměňování makléře ze strany pojišťovny. Zatímco v roce 2005 se pohybovala výše provize v úrovni 15 % ze zaplaceného pojistného, v současné době se průměrná provize u standardních průmyslových rizik pohybuje na úrovni 17-18 %. Při individuálních obchodech není výjimkou i provize o několik % vyšší. Na druhé straně však existují druhy pojištění, zejména cestovní, kde je výše provize nižší cca o polovinu.

Samostatnou kapitolou jsou pak provize za životní pojištění (především kapitálové a investiční), kde se výše provize blíží hranici 200 % ročního pojistného a je navíc vyplácena dopředu na rozdíl od provize za průmyslové pojištění, která je vyplácena zpětně. Tohoto efektu využívají zejména MLM systémy a Trusty, jejichž prioritou se mnohdy stává objem uzavřených pojistek, než zájem klienta. Na toto téma bylo sepsáno již mnoho článků a je to předmětem diskuse.

Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že za uplynulou dekádu si průmysloví makléři "polepšili" min. o 3 % ze svého kmene, ale bohužel realita je poněkud odlišná. V poslední době se ve většině případů stává pro klienty rozhodujícím faktorem výše pojistného a tak není nic neobvyklého, když po vypsání výběrového řízení na pojištění klesne původní pojistné v řádu 15-20 %. Tlak na cenu je v posledním letech opravdu enormní a je navíc zvyšován velkými makléřskými společnostmi, které používají výši svého objemu pojistného k nátlaku na pojišťovny a de facto si tak berou své klienty jako rukojmí pro vyjednávaní podmínek. Je otázkou co tento vývoj přinese do budoucna a zda je to krok správným směrem.

Autor: Jiří Hosnedl

Facebook Twitter

Související články

15.01.2016Jiří Hosnedl
13.01.2016Pojišťovnictví v roce 2016: Generální ředitel AXA, Martin Vogl
11.01.201610 hlavních změn pro podnikatele v roce 2016
11.01.2016V Los Angeles byl vyhlášen stav ohrožení. Kvůli úniku metanu, bylo evakuováno 2000 rodin.
08.01.2016Speciální pojištění rukou od UNIQA má široké spektrum klientů
08.01.2016Hledá se hlavní účetní pro ČAP a ČKP
08.01.2016V EU začala platit Solvency II. U nás nikoli.

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.