Přihlášení






Registrace
Zapomenuté heslo
Partneři oPojištění.cz

 

AIG_2015

 

Kooperativa_2016

logo_PVZP

 

HDI_logo

hvp_jpg

Pojišťovací makléři » Artur Petržilka o Asociaci finančních poradců: „Poradce si musí budovat svůj brand“

Artur Petržilka o Asociaci finančních poradců: „Poradce si musí budovat svůj brand“

4.3.2016, Pojišťovací makléři, oPojištění.cz

Artur Petržilka o Asociaci finančních poradců: „Poradce si musí budovat svůj brand“

Před dvěma lety se na českém finančně poradenském rynku objevila nová asociace. Asociace finančních poradců (AFP) se však liší tím, že jejími členy nejsou firmy, nýbrž jednotlivci. Jaké jsou její plány a proč je tak vyhraněná proti MLM společnostem, jsme se ptali jejího viceprezidenta Artura Petržilky.

 

 

Kolik má AFP v současné době členů a kolik jich očekáváte na konci roku?

V současné době tvoří asociaci přibližně 24 členů. Říkám přibližně, protože jsme v nedávné době několik nových členů přijali a s několika se rozloučili. Rádi bychom se dostali na 100 členů. Očekáváme však, že do konce roku 2016 nás bude alespoň 50.

V diskusi na poradci-sobě jsem se dočetl, že otevíráte členství jen pro 100 členů? Proč jen 100?

Jednak si myslíme, že ne každý poradce v oboru to umí z našeho pohledu dělat poradenství tak, jak je správné. To znamená, že těch kvalitních lidí není mnoho a za druhé, chceme mít asociaci jako takový VIP klub pro poradce, kde jich bude jen 100 nejlepších. Nemyslím tím nejlepších podle toho, kolik si vydělají, ale že mají skvělé renomé, jsou dlouho na trhu a přináší na trh pozitivní vlivy.

Takže říkáte, že kvalitních poradců je na českém trhu jen sto?

To ne. Je to do jisté míry i takové marketingové číslo, aby si lidé nemysleli, že do AFP vezmeme každého, jakože jsme jich už mnoho odmítli. Zatím jsme tedy nastavili limit na 100.

Zmínil jste, že jste se s několika členy rozloučili. Co bylo důvodem a jak to probíhalo?

Důvodem bylo zjištění, že dva členové naší asociace jsou obchodně či majetkově propojeni s určitou společností, jejíž hodnoty a myšlenky AFP nesdílí. Zmíněná společnost byla dokonce pokutovaná od ČNB. Rada asociace se shoduje v názoru, že kvalitní poradce by neměl mít s takovouto společností nic společného a když jsme zjistili ono propojení, tak jsme s nimi rozvázali členství na základě hlasování rady asociace.

Jednou ze základních myšlenek asociace je „Jméno poradce jako osobní značka“. Považujete za nesprávné vystupovat pod servisní organizací?

Ani ne za nesprávné, ale spíš bychom chtěli dbát na to, aby si poradce budoval svůj brand a svoje jméno. Bez ohledu na to pod jakou firmou pracuje. Po mnoha letech působení na trhu jako poradci, jsme v asociaci došli k tomu, že klient má ve výsledku vztah jen s poradcem a nikoli se společností. Sám jsem si to zažil. Pokud tedy poradce dělá svou práci správně, má spokojené klienty a chce ji dělat dlouhodobě. Tak by vazby měly být poradce-klient. Poradce si pak vytváří vztah s firmou, ale to už klienta tolik nezajímá.

Když říkáte, že jde o člověka a nikoli o společnost, není to v rozporu s tím, že nepřijímáte členy z řad MLM společností?

Může se to tak zdát. Většina našich členů opravdu podobnými společnostmi prošla a často v nich začínala a i díky tomu víme, že MLM firmy motivují k nabírání nových členů více, než k poradenství a k řemeslu. V obecném měřítku se dá říct, že lidé z multilevelů předvádí u svých klientů mnohem horší práci. Tato věta je hodně silná a jsou samozřejmě poradci v MLM, kteří svou práci dělají poctivě a dlouhou dobu. Tito poradci ale často pak odchází, protože si řekou „už mi nedává smysl být součástí této společnosti, abych byl více motivovaný k náborům, než měl jen zlomkovou odměnu v případě, že bych nebyl na manažerském postu, oproti třeba odměně v poolu.

MLM je určitě zajímavý systém například pro prodej kosmetiky, jako Oriflame, Avon apod., kde má význam tlačit na množství produkce, ale do financí a poradenství se to podle nás nehodí. Vidíme dnes statisíce poškozených klientů, a proto se takto vymezujeme

Jednou z podmínek přijetí do asociace je složení zkoušek Rady Asociace. Na co by se tedy měl poradce připravit, než na zkoušku půjde?

On by se neměl připravovat vůbec. Měl by pouze přijít a dokázat, že tomu rozumí natolik, aby splnil naše požadavky. Znalosti z praxe tedy naprosto postačí. Zkoušku pak skládá u jednoho z členů rady a podmínka je, aby se spolu před tím neznali a neměli spolu žádný vztah. Kandidát by měl být připraven na to, že test bude z investic, pojištění i hypoték. Ze všech tří oblastí, které podle mě tvoří 3 základní pilíře této práce. Tedy investiční byznys, úvěrový byznys a pojišťovací byznys.

Máte testy předpřipravené, nebo se během zkoušky i improvizuje?

Máme připravené 4 druhy testů, které jsme zatím neměnili. Vždy variantu vybíráme podle profilu kandidáta, a pokud například nějaký jeho kolega již členem je, dbáme na to, aby dostal jiný test.


Čtěte také: AFP ČR hodnotí počty finančních zprostředkovatelů po roce 2015


 

Jak dlouho trvá členství od zaplacení poplatku? V diskusi padl návrh na bodování, které by podmiňovalo setrvání v asociaci. Body za účast na školení, za aktivní prezentaci, napsání odborného článku. Přemýšlíte o něčem podobném?

Zatím pouze přemýšlíme. Setrvání v asociaci je zatím na rok a za zaplacení poplatku. V rámci vstupního poplatku 1200 Kč má člen možnost účastnit se zdarma konferencí. Členům do budoucna plánujeme pomáhat s jejich zviditelňováním, tvorbou jejich webových stránek a podobně. Jednou ze snah je také spuštění ankety o nejoblíbenějšího poradce finančních poradců, kterou jsme spustili minulý týden. Vítěze určí sami finanční poradci a vyhlášení proběhne na naší konferenci.

AFP rovněž udělí cenu Anticena finančního poradenství, jak probíhá její předávání? Asi jí jen tak nikdo na pódiu nepřevezme, že?

Předpokládám, že nepřijde, možná se o té anticeně dozví až zpětně. Spousta lidí tady na našem trhu udělala mnoho dobrého, ale jsou i tací, kteří na něm páchali a páchají zlo. Tito lidé jsou poměrné známí a my se na ně snažíme ukázat a říct „tudy kliente nechoď“. Je to trochu tvrdá věc, ale podle nás je to stejně důležité jako vyzdvihnout kvalitní poradce.

Nebojíte právních postihů ze strany „výherce“ této ceny?

Zatím ne. Nebojíme se, protože je to doložitelné pokutami od ČNB a dalšími fakty.


Čtěte také: Kdo se letos stane nejoblíbenějším poradcem finančních poradců a zprostředkovatelů?


 

V diskusi jste uvedl: „Já osobně se budu v příštích 10 letech tuto Asociaci zviditelnit natolik, aby potenciální klient naprosto přesně věděl, kam se má jít podívat, chce-li profesionála - finančního poradce“. Jakým způsobem chcete asociaci v následujících letech zviditelňovat?

Například tímto rozhovorem. Vystupováním v médiích. Chceme také zlepšit online marketing a více se zviditelňovat na internetu. Tam máme zatím slabiny.

Proč se AFP nijak výrazně nepostavila k situaci kolem legislativních změn v průběhu minulého roku? USF i ČAP byly tehdy velmi aktivní. AFP ovšem vydala jen několik aktualit na svých stránkách. Nebo se mýlím?

Snažili jsme se k tomu zaujmout stanovisko prostřednictvím našich článků a diskusemi na stránkách poradci-sobě. Nutnou říct, že USF a AFIZ také zastupují firmy a mají tedy výrazně jiné prostředky, zatímco my zastupujeme jednotlivé poradce.

Pokud jde o naše stanovisko, tak my se zastropením provize u ŽP (ve formě regulace celkových poplatků produktu) do jisté míry souhlasíme, především u rezervotvorného ŽP, kde se spousta klientů cítí být poškozena.

Zastáváte názor pana Vladimíra Švorby (předseda AFP), že se české pojišťovnictví propracovává k honorářovému poradenství?

Myslím, že se tam jednou propracuje, ale v této chvíli se tam moc nepropracováváme. S názorem souhlasím, ale honorářové poradenství není pro každého, protože ne každý to zaplatí. Takže provizní poradci určitě mají své místo na trhu. Byl bych tedy byl nerad, aby byl posun k honorářovému poradenství na úkor toho provizního.

V březnu pořádáte konferenci pro odbornou veřejnost. Jaké je poselství této konference? A kdo by na ní měl přijít?

Rád bych na ní pozval každého finančního poradce bez ohledu na to, zda je v multilevelové společnosti, poolu nebo soukromé firmy. Každého, kdo si chce rozšířit obzory ve finančních tématech a případně se seznámit s kolegy z branže. Konference bude zaměřena hlavně na téma investice a úvěry.

Děkuji za rozhovor

Zdroj: oPojištění.cz

Facebook Twitter

Související články

28.02.2016Kdo se letos stane nejoblíbenějším poradcem finančních poradců a zprostředkovatelů?
25.02.2016AFP ČR hodnotí počty finančních zprostředkovatelů po roce 2015

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.