KDO JE KDO » Rozhovory » Besperát: Pojišťovny začnou striktně uplatňovat bonusy a malusy

Besperát: Pojišťovny začnou striktně uplatňovat bonusy a malusy

19.6.2012, Rozhovory, ČPP

Besperát: Pojišťovny začnou striktně uplatňovat bonusy a malusy

Pojišťovny musí řešit nepříznivý vývoj cen v povinném ručení. Poprvé veřejnosti sdělily, že musí přehodnotit svoji cenovou politiku. Navíc lze předpokládat, že náklady na škody budou neustále růst. Škody na zdraví jsou navíc odškodňovány daleko vyššími částkami, než tomu bylo v minulosti. O povinném ručení (a nejen o něm) je náš rozhovor s generálním ředitelem České podnikatelské pojišťovny Ing. Jaroslavem Besperátem.

 

*Jak se vyvíjí pojistný trh, viděný očima odborníka?


Každý rok je těžší než ten předcházející. Akcionáři očekávají alespoň udržení svých zisků, ale situace tomu moc nenahrává, protože i výnosy z investic jsou horší než v minulých letech. Pokud jde o pojištění vozidel a pojištění majetku, rostoucí konkurence způsobila pokles cen, což se týká především povinného ručení a pojištění průmyslu a podnikatelů. Navíc nám neklesá objem výplat pojistných událostí. Snažíme se snižovat náklady, ale to také nejde do nekonečna. Z ekonomického pohledu bude letošní rok pro všechny pojišťovny obtížný. Zejména v povinném ručení se ceny zjevně dostaly na dno, dál už klesat nemohou. Některé pojišťovny mohou mít již s povinným ručením problémy.


*Jak si pojišťovny poradí s povinným ručením, když už jsou blízko červeným číslům?


Rozhodně lze očekávat úpravy cen, i když zřejmě nepůjde o plošné navýšení. Ceny se mohou navýšit v některých segmentech. Určitě se budou striktně dodržovat bonusy a malusy a nebude se to obcházet.

Očekávám, že někteří klienti, ať už jde o mladé řidiče nebo řidiče z velkých měst, budou mít povinné ručení dražší. Ze statistik vidíme, jak se která skupina chová a je na nás, jak si s tím poradíme. Jsem přesvědčen, že základem bude dodržování pravidel.


*Jak se navzájem pojišťovny domluví, aby postupovaly jednotně? Doposud byla praxe taková, že „hříšník“ s malusem přešel do jiné pojišťovny a obratem získal bonus.


V tomto případě již dnes lze využívat databáze škod České kanceláře pojistitelů. Na nich vidíme, jak se který řidič chová. Jinými slovy, možnosti, které databáze škod poskytuje, umožní pojišťovnám mnohem precizněji dodržovat bonusovou politiku, a to i ve svém vlastním zájmu.

Podstatné ale bude i hospodaření jednotlivých pojišťoven. Bude důležité, aby dozorový orgán důsledněji kontroloval pojišťovny, aby se nedostávaly do kritických situací a dokázaly dostát svým závazkům.

Nakonec i díky Solvency 2 vznikne další tlak na pojišťovny, které budou muset vytvářet dostatečně vysoké rezervy. To vše se nepochybně musí promítnout do koncové ceny pro spotřebitele.


*V úloze regulátora je Česká národní banka. Dokázala by v případě, že by to bylo nutné, profesionálně zasáhnout?


Jsem přesvědčen, že kvalita pracovníků dohledu se zlepšila. Dnes mají dobré matematiky i analytiky a další specialisty, kteří hodnotí výsledky hospodaření pojišťoven. Kontrolní mechanismus se určitě zpřísnil. A jsem si jist, že případný zásah by nebyl jen profesionální ale i citlivý zároveň, a to je důležité i pro případné klienty takové pojišťovny. Připomínám pouze, že v novodobé historii pojistného průmyslu tady již jeden bankrot byl a týkal se pojišťovny Morava. A myslím, že i tehdy se to nakonec zvládlo bez závažných problémů pro samotné klienty.


*Již dnes se ví o menších společnostech, které by se mohly dostat do potíží. Měla by tak velká pojišťovna, jako je ČPP, zájem některou malou pojišťovnu koupit?


Akviziční aktivity tohoto druhu rozhoduje holding Viena Insurance Group (VIG). Nasvědčuje tomu i trvalá expanze VIG ve střední a východní Evropě.


*Je veřejným tajemstvím, že nejproblematičtější z pohledu škod jdou bezesporu flotily. Těm zdraží povinné ručení plošně?


Je pravdou, že flotily vždy představovaly pro pojišťovnu spíše zajímavý obchod týkající se velkého objemu předepsaného pojistného, avšak škodní průběh býval na hraně únosnosti. Zcela jistě lze očekávat, že flotilám bude pojistný trh věnovat v budoucnu mnohem více pozornosti, a to i bez ohledu na konkurenci.


Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Šístková


Zdroj: ČPP

Facebook Twitter

Související články

14.05.2012ČPP obnovuje placení přes terminály Sazky

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.