Vývoj trhu, dohled » Vývoj trhu » Pojišťovnictví v roce 2013 očima analytičky Kateřiny Lhotské

Pojišťovnictví v roce 2013 očima analytičky Kateřiny Lhotské

28.1.2013, Vývoj trhu, DŠ

Pojišťovnictví v roce 2013 očima analytičky Kateřiny Lhotské

Jako každý rok, i letos jsme oslovili pojišťovny (a nejen je), aby společně s námi nahlédly do fiktivní křišťálové koule a naznačily, co všechno je čeká v příštím roce.

Naše otázka zněla: Jak vidíte ekonomickým pohledem průběh roku 2013 v českém pojišťovnictví?

Dnes přinášíme vyjádření nezávislé analytičky. Tou je Kateřina Lhotská ze společnosti NESS, kterou z našich webových stránek určitě znáte. Tady je její názor na to, jak bude vypadat nadcházející rok:

Odhad vývoje pojistného trhu z ekonomického pohledu se zpravidla omezuje jen na predikci růstu nebo poklesu objemu předepsaného pojistného. Tomuto pohledu se nelze samozřejmě vyhnout, ale za zamyšlení stojí i jiný aspekt – totiž zda budou pojišťovny v roce 2013 (případně v dalších letech) na pojištění vydělávat. Poskytování pojišťovacích služeb je podnikání jako každé jiné a dosahování zisku je jeho základním cílem. Občas mám pocit, že se na to v diskuzích o dalším vývoji a fungování trhu trochu zapomíná.

Jaký tedy bude vývoj v oblasti předepsaného pojistného? Z pohledu neredukovaného trhu (jednorázové pojistné se započítává v plné výši) bude v roce 2013 opět určující, jak se bude dařit jednorázově placeným produktům v životním pojištění. Svůj vliv bude mít i vývoj v oblasti sazeb v pojištění vozidel. O jejich „ekonomické nesmyslnosti“ toho bylo v poslední době napsáno mnoho, a tak by se dal předpokládat, že sazby porostou. Svoji roli však může sehrát i strategie velkých hráčů na trhu, kteří si moc dobře uvědomují, že pro některé menší pojišťovny může mít pokračování stávajících sazeb fatální následky. Proto nejspíš nelze nějaký prudký růst pojistného v této oblasti očekávat. Spíše budeme svědky stagnace, případně nějakého vývoje blízkého stagnaci. Méně sledovaná je situace v havarijním pojištění, kde jsou ovšem poměry mnohem dramatičtější. Zde je tak nějaká změna pravděpodobnější a můžeme očekávat i velmi mírný růst. Zatímco se však trh soustředil na sazby v pojištění vozidel, začala nenápadně tikat další časované bomba – ceny v pojištění průmyslu a podnikatelů. Hrozí, že nás čeká podobný „příběh“ jako u vozidel a můžeme jen doufat, že případný propad nebude tak hluboký. Pozitivní vývoj můžeme tak očekávat snad jen u občanských pojištění. Nebude nejspíš tak výrazný, aby dokázal zajistit lepší výsledek než celkovou stagnaci, nebo mírný pokles v neživotním pojištění jako celku.

V životním pojištění bude pokračovat příznivý vývoj v oblasti běžně placeného pojistného. Podpoří jej i probíhající penzijní reforma. Možnost investovat v rámci II. pilíře se sice jeví jako konkurenční a tedy snižující zájem o životní pojištění jako formu spoření, ale realita je paradoxně jiná. Důležité je zvýšení zájmu o zajištění vlastní budoucnosti a posilování osobní odpovědnosti občanů za svoje stáří. Spoření ve II. pilíři je přitom velkou částí společnosti odmítáno. Toho využívají (nebo spíše zneužívají) někteří zprostředkovatelé a nabízejí jako alternativu právě životní pojištění. Zamlčují přitom, že jako forma spoření na stáří je to jeden z nejméně vhodných finančních produktů. Vedle toho je ale potěšitelné, že roste objem rizikového pojistného. Nejasná je otázka dalšího vývoje v jednorázově placeném pojistném. Nejspíš nelze očekávat výrazné změny oproti roku 2012, a pokud k nějakým dojde, půjde spíše o mírný pokles. Celkově tedy životní pojištění mírně poroste. Pro celý trh z toho plyne další posílení životního pojištění na úkor neživotního a stagnaci trhu, nebo jen malý růst.

Mnohem výraznější změny nás čekají v oblasti zisku. Po mnoho let pojišťovny podceňovaly profitabilitu svých kmenů s tím, že zisk byl dosahován především prostřednictvím finančního umístění. To se ovšem nyní dramaticky mění. Tyto výnosy jsou do budoucna vzhledem k různým finančním a dluhovým krizím jednou velkou neznámou. Profitabilita bude nejspíš ohrožována také předpokládaným růstem cen zajištění. Nějakou dobu sice pojišťovny vydrží s rozpouštěním rezerv (jakési „skryté“ marže), ale to nepůjde do nekonečna. A tak se stává kmen a jeho kvalita velmi důležitými prostředky dosažení zisku. Ty společnosti, které svoje kmeny budovaly podle principu „je nám jedno, co tam je, hlavně když je toho hodně“, tak stojí před zásadním problémem. Změna kvality kmene u pojišťoven typu „je nám to jedno“ není jednoduše a rychle řešitelná záležitost. Vyžaduje to jednak zásahy do jeho struktury a nastavení nových vztahů s distribučními kanály s cílem zvýšení kvality sjednávané produkce. Ohroženější jsou přitom opět menší pojišťovny. Mojí totiž mnohem slabší vyjednávací pozici vůči externím zprostředkovatelům. To by mohlo být jedním ze spouštěčů procesu větší koncentrace pojistného trhu v budoucnosti.

Zdroj: DŠ

Facebook Twitter

Související články

23.01.2013Pojišťovnictví v roce 2013: Pojišťovna České spořitelny
18.01.2013Pojišťovnictví v roce 2013: ING Pojišťovna
16.01.2013Pojišťovnictví v roce 2013: KOOPERATIVA
14.01.2013Pojišťovnictví v roce 2013: TRIGLAV
12.01.2013Téma: Jak pojišťovny vidí rok 2013
11.01.2013Pojišťovnictví v roce 2013: UNIQA

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.