Vývoj trhu, dohled » Novela zákona o pojišťovnictví. Jak to vidí pojišťovny.

Novela zákona o pojišťovnictví. Jak to vidí pojišťovny.

26.10.2015, Vývoj trhu, dohled, oPojištění.cz

Novela zákona o pojišťovnictví. Jak to vidí pojišťovny.

Novela zákona o pojišťovnictví vstoupila minulý týden do třetího čtení. Kompromisní řešení stojí na politické dohodě koalice, a tak je velmi nepravděpodobné, že by se do struktury zákona ještě nějak výrazně zasahovalo. Na zhodnocení zákona v podobě, jakým prošel druhým čtením, jsme se zeptali Tomáše Vaníčka, náměstka generálního ředitele Pojišťovny České spořitelny a Jana Matouška, nového výkonného ředitele České asociace pojišťoven.

Naše první otázka směřovala na odhad, jaký, způsobem bude trh s životním pojištěním ovlivněn, s příchodem zákona č.277/2009 sb. v tomto znění. „Přijetí tohoto návrhu, tak jak je nyní postaven, bude mít na pojistný trh vliv naprosto zásadní. Troufám si říct, že je to největší změna, která se v pojišťovnictví na českém trhu od revoluce udála. Pro pojišťovny i distributory pojištění to bude znamenat naprosto nový začátek,“ komentuje Tomáš Vaníček.

Je přínosné, že klientům novela přináší daleko vyšší ochranu. V delším časovém horizontu přinese i kultivaci pojistného trhu v tom smyslu, že trh pročistí. Životní pojištění je dlouhodobý produkt a měl by být takový vnímán jak poradci, tak i klienty,“ dodává. S tímto tvrzením souhlasí i Jan Matoušek, „Zmíněné změny ve vyplácení odměn mohou přinést posun v ochraně spotřebitele a odstranit z trhu ty zprostředkovatele, pro které je přepojišťování klientů hlavní obchodní strategií. Jsme si však jistí, že to se netýká velké části trhu a že naopak většina zprostředkovatelů, je schopna se této regulaci přizpůsobit, a že ji uvítá jako prostředek ke zlepšení reputace.

„Jsme  na začátku nové etapy v životním pojištění“

 

Co na to klient

Ochrana klienta. To je argument, na kterém se zástupci pojišťoven shodují. „Návrh by měl především zabránit přepojišťování pojistných smluv, což je největší současný nešvar, který poškozuje jak pojišťovny, tak klienty. Jsme nyní na začátku nové etapy v životním pojištění a jsme připraveni jednat tak, abychom našli dlouhodobě vyvážené řešení v trojúhelníku klient – distribuce – pojišťovna,“ vysvětluje Tomáš Vaníček. V původním návrhu Ladislava Šincla se rovněž objevila výrazná změna a to bylo zastropení výše provizí. Tehdy se navrhlo vytvořit hranici na 150%, což by pojišťovnám pomohlo vyřešit problém provizní spirály. Kvůli politickým neshodám byl však tento návrh smeten ze stolu na úkor nutného politického kompromisu. V tomto směru by tedy pojišťovny nemusely být příliš spokojené. „Domníváme se, že dosažený koaliční kompromis je férovým krokem pomáhajícím spotřebiteli,“ hodnotí ČAP.

Pojistný trh

Zástupci zprostředkovatelských organizací upozorňují, že návrh může být pro mnoho zprostředkovatelů likvidační, náměstek Tomáš Vaníček je k tomuto scénáři spíše skeptický. „Podle mého názoru bude dopad na části pojistného trhu různý. Externí sítě jsou různorodé a mají také – z pohledu závislosti na životním pojištění - odlišnou výchozí pozici. Nechtěl bych za ně hovořit, ale nelze vyloučit, že tato změna bude u některých z distributorů vyžadovat celkovou restrukturalizaci.

Jan Matoušek vidí zavedení lineárního vyplácení provizí jako opatření, které povede ke zlepšení kvality prodeje a péče o klienty. V této oblasti je však názor zprostředkovatelů a jejich zástupců velmi rozdílný. USF se v nedávném vyjádření ostře vyhradila proti argumentu ochrany spotřebitele a vyjádřila obavu nad destabilizací trhu.

Třetí čtení zákona proběhne v Poslanecké sněmovně 5. listopadu, celý trh se však již teď začíná připravovat a od zveřejnění pozměňovacího návrhu poslanců Šincla a Votavy začalo neúprosné odpočítávání, které skončí 1. 1. 2016.

Zdroj: oPojištění.cz

Facebook Twitter

Související články

26.10.2015Jiří Šindelář za USF: Výsledek novely zákona o pojišťovnictví je až Kafkovsky bizarní
23.10.2015Tomáš Síkora: V roli pojišťovny i klienta bych byl spokojen, v roli MLM už méně
23.10.2015Jak ovlivní zákon o pojišťovnictví pojišťovny a zprostředkovatele?
21.10.2015Zákon o pojišťovnictví prošel hladce do třetího čtení.

Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.