Přihlášení






Registrace
Zapomenuté heslo
Partneři oPojištění.cz

 

AIG_2015

 

Kooperativa_2016

logo_PVZP

 

HDI_logo

hvp_jpg

Editorial » Editorial: Opravdu ve jménu klienta?

Editorial: Opravdu ve jménu klienta?

4.9.2010, Editorial, Dagmar Šístková

Editorial: Opravdu ve jménu klienta?

O Solvency 2 se již popsaly stovky stránek. Jde o opatření z dílny Evropské unie, které má zajistit, že evropské pojišťovny budou dostatečně kapitálově vybaveny. V opačném případě by totiž hrozilo, že některá zkrachuje a klientovi místo pojistného plnění zbydou jen oči pro pláč.

Zpočátku poněkud neurčité požadavky evropského dohledového orgánu na dostatečné vybavení pojišťoven kapitálem po jarním upřesnění směrem vzhůru zvedly většinu pojišťovny ze židlí.

Hlasité stížnosti finančních institucí se týkaly hlavně vysokých nároků na kapitál, kterým budou muset v pojišťovacím byznysu v budoucnosti disponovat. Určitě se donesly i k uším České národní banky. Ta odpovídala, že pojišťovny zatím nepředložily žádná konkrétní čísla, která by doložila jejich "neutěšenou" budoucí finanční situaci...

Čas slovních přestřelek nyní končí. Věci nabírají konkrétní podobu. Skončilo další testovací kolo, jež organizoval CEIOPS a které mělo tajuplný název QIS5 (přeloženo do lidštiny jde o skutečná čísla z praxe). Právě tato, v pořadí již pátá případová studie poskytne ČNB konkrétní informace o tom, jaká bude ze strany pojišťoven reálná potřeba kapitálu.

Pak už se brzy ocitne opatření Solvency 2 na evropské startovní čáře.

Jak jsou závodníci připraveni?

Začněme dobrou zprávou: Český pojistný trh je připraven relativně dobře. Má i poměrně dobré kapitálové vybavení. Míra solventnosti dosahuje dvaaapůl až trojnásobku částky, než je požadovaná.

A teď horší zpráva: Pojišťovny mají k určitým obavám důvod. Například v minulosti byla pro pojišťovny velkou hrozbou storna smluv o životní pojištění. Neměla však žádný dopad na kapitálové vybavení. To je minulost, protože v novém režimu budou po stornech následovat další požadavky na kapitál.

Pokud by se součástí nadnárodních pojišťovacích skupin se sídlem v České republice staly pojišťovny s nízkou kapitálovou vybaveností (pocházející obvykle z východních států EU, jako je kupříkladu Rumunsko), hrozilo by, že budou muset být vydatně dovybaveny kapitálem. Ten by díky tomu vesele utíkal z Česka. Účet by musel zaplatit... Hádejte kdo?

Hostinský určitě ne, ale český klient. Důsledkem by tak mohlo být zdražení pojistných produktů.

Opatření, zavedené za účelem ochrany klienta, by tak působilo přesně opačně.

Ostatně, tak to může být vždycky, když se začne regulace přehánět. Nebo že by se v tomto případě ještě nepřehánělo? Zkuste se zamyslet - vy, kteří nás čtete! A napište nám svůj názor!


Příjemné prožití babího léta vám přeje


Dagmar Šístková

šéfredaktorka


Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Facebook Twitter


Komentáře

PR články

V AXA nyní uzavřete pojištění občanské odpovědnosti výhodněji a dokonce on-line

Vytopený soused, odřené dveře vedlejšího bytu, ale i štěkající domácí mazlíček, který vyleká sousedku tak, že udělá krok do prázdna a zlomí si nohu. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, takovéto situace jsou běžnou součástí sousedského soužití. Jejich řešení zase vizitkou dobrých sousedských vztahů. AXA v těchto dnech přináší novinky v oblasti pojištění občanské odpovědnosti.

Nejbezpečněji se loni jezdilo v Karlových Varech

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

Klienti UNIQA beze škod v loňském roce dostanou opět bonus  na účet

Každý klient UNIQA pojišťovny registrovaný v exkluzivním věrnostním programu Q-Partner dostává za uplynulý kalendářní rok za své uhrazené pojistné vždy něco zpět – buď pojistné plnění jako náhradu nahlášené škody, anebo část ročního pojistného formou přímé výplaty na bankovní účet - tzv. bezeškodní bonus. Ten obdrží nyní v případě, že mu během roku 2015 žádná škoda nevznikla, jako poděkování UNIQA za jeho odpovědný přístup. Za loňský rok obdrží tento příjemný „pozdrav“ od UNIQA bezmála 4 500 klientů, mezi něž se rozdělí 4,523 milionu korun.